Вільне життя

Чому хворих дітей тисячі, а в санаторній школі недобір?

Вигляд-навчального-корпусу

Цьогоріч виповнюється 40 років, як Струсівська школа-інтернат, що на Теребовлянщині, стала санаторною для дітей із захворюваннями серцево-судинної системи. А 15 років тому вона набула статусу обласної. Минулого навчального року тут здобували освіту 182 вихованців, переважно з Теребовлянського та сусідніх районів, два роки працює дошкільне відділення . Хоча школа може вмістити 220 дітей, із дошкільнятами — 240. А в області тільки за шість місяців 2015-го 603 дітям до 14 років та 390 віком 15─17 років уперше в житті медики діагностували хвороби системи кровообігу. Усього за півроку таких захворювань зареєстровано в 3590 дітей до 14 років та в 2387 15─17-річних підлітків.

То чому школа, в якій усе: від навчально-виховного процесу — до побуту і дозвілля орієнтоване на дітей із серцево-судинними недугами, незаповнена? Звісно, батьки — не вороги своїм дітям: вони просто, мабуть, не знають про існування такого особливого навчального закладу.

Хвороба боїться руху  

На жаль, із року в рік у нас різко зростає кількість хронічних захворювань серцево-судинної системи серед школярів. Патологічні зміни в міокарді спостерігаються в 40─60% хворих дітей шкільного віку. З кожним роком захворювання частішають і важчають. Неправильний спосіб життя, залежність від гаджетів, надскладна шкільна програма, що вимагає тривалого сидіння над книжками, відчуття інакшості, зумовлене заняттями в спецгрупі на уроках фізкультури та ще багатьма обмеженнями через недугу, не найкращим чином відбивається на дітях.

У відповіді на інформаційний запит нашої редакції головний позаштатний дитячий кардіоревматолог департаменту охорони здоров’я облдержадміністрації Ірина Юрик подала детальну картину серцево-судинної захворюваності серед дітей до 17 років. Якщо в 2010-му було зареєстровано 3736 пацієнтів ревмокардіологів віком до 14 років і 2733 віком 15─17 років, то торік ця кількість становила 4299 і 3206 відповідно. За останні п’ять років від серцево-судинних захворювань на Тернопільщині померли шестеро дітей, усі шкільного віку.

Хвороби серцево-судинної системи, за словами Ірини Юрик, зумовлені багатьма факторами. Наприклад, вродженими дефектами, інтоксикацією, запальними процесами, порушеннями обміну речовин, малорухомим способом життя, що є чи не головним фактором ризику розвитку цих захворювань у школярів. Крім раціонального харчування, регулярних медичних обстежень, табу на тривале сидіння і шкідливі звички, хворим дітям корисно займатися спортом.

Протипокази до занять лікувальною фізкультурою (ЛФК) мають лише тимчасовий характер. Не можна займатися в гострій стадії захворювання, при наростанні серцевої недостатності, важких ускладненнях з боку інших органів. При поліпшенні загального стану хворої дитини та затуханні гострих явищ заняття ЛФК необхідні. Під час тренувань лише потрібно контролювати частоту пульсу. Він не повинен перевищувати 150 ударів за хвилину. Фізичні вправи треба виконувати на свіжому повітрі або в добре провітрюваному приміщенні. І слідкувати, щоб діти не перенапружувалися.

Та чи багато батьків хворих дітей створюють їм можливості для занять ЛФК? Чи всі знають, що відновні можливості серцево-судинної системи надзвичайно великі. І здоровий спосіб життя, адекватні навантаження та фізкультура часто помічніші від аптечних препаратів.

Без ДПА та іспитів

У Струсівській школі-інтернаті (директор Василь Кирилюк) здоров’я вихованців — понад усе. Тут є спортзали для учнів 1─4 та 5─11 класів і два зали ЛФК, п’ять ігрових кімнат і три уроки фізкультури на тиждень у кожному класі. Є двоє фахових інструкторів, а загалом дев’ятеро медпрацівників. Про виховання, навчання та здоров’я школярів дбають 43 педагогічних працівників. Тема педагогічного дослідження, над яким працює заклад: «Формування здоров’язберігаючого та конкурентоздатного освітнього середовища з метою соціалізації вихованців». Одна з особливостей школи в тому, що тут освітяни й медики перебувають із дітьми цілодобово згідно з графіками чергувань.

Ця школа-інтернат, як то кажуть, із жодного боку не схожа на сільську чи навіть селищну школу. Тут сучасна матеріально-технічна база, два комп’ютерні класи, в кожному з яких по 11 комп’ютерів. Територія закладу — понад п’ять гектарів. Сама школа розташована в мальовничій парковій зоні. Приміщення — сім окремих будівель загальною площею понад 8,5 тисячі квадратних метрів: 22 кабінети, 36 спальних кімнат, їдальня на 200 місць, медична частина. Щоліта відбувається ремонт. Щороку — багато заходів: конкурсів, шкільних свят, спортивних замагань, семінарів, зустрічей, благодійних акцій. Школярам тут не нудно.

— Ми з дітьми постійно, тому це зменшує бар’єр між нами, створює атмосферу великої родини, — каже заступник директора із навчально-виховної роботи Оксана Бурега. — Ще ми розуміємо, що школярам після уроків треба забезпечити цікаве дозвілля, щоб ніколи було сумувати за домом. У нас є хореографічна студія «Мальви», дуже багато гуртків, кімната-музей народознавства «Спадщина», де експонуються школярські роботи. Плануємо відкрити картинну галерею, адже на базі нашого закладу щороку відбувається пленер художників «Струсівська осінь». Митці тут живуть, творять, дарують нам полотна, прилучають дітей до мистецтва, до прекрасного.

Наші вихованці постійно допомагають бійцям АТО, влаштовують аукціони своїх робіт, підтримують захисників малюнками, листами, плетуть маскувальні накидки-«кікімори».

…Крім п’ятиразового збалансованого харчування, цілодобового нагляду лікарів, цілющої фізкультури, цікавого дозвілля, безлімітного інтернету й навіть теплого переходу із гуртожитка в їдальню чи не головною перевагою спецзакладу є поблажливий режим праці. При тому, що тут працюють за звичайною программою загальноосвітньої школи.

— Уроки в нас тривають по 40 хвилин. У першому класі — 35, — розповідає Оксана Степанівна. — Діти не складають державної підсумкової атестації, ні жодних іспитів, але прогалин через те у знаннях нема, бо ми постійно моніторимо ситуацію. Вчителі згідно з графіком проводять індивідуальні та групові заняття зі школярами. Є у закладі класи із поглибленим вивченням української мови та історії України. Три роки тому наші учні почали брати участь у предметних олімпіадах — і вже маємо багато переможців. Минулого навчального року за результатами участі в олімпіадах ми зайняли п’яте місце в районі. Якщо ж батьки хочуть, аби їхні діти, котрі, приміром, претендують на медаль, складали ДПА, то пишуть заяву. Медики оглядають школярів і дають або не дають на це дозвіл. У 2006-му одна учениця закінчила нашу школу із золотою медаллю.

…Детальніше про заклад можна дізнатися, переглянувши його сайт (http://strusivinternat.com.ua). І якщо ваша дитина перебуває на диспансерному обліку як хвора на серцево-судинну недугу, то порадьтеся зі своїм лікарем-ревмокардіологом про доцільність її переведення в санаторну школу. Учнів сюди приймають за направленнями департаменту освіти і науки ОДА на підставі висновків лікарсько-консультативних комісій дитячих поліклінік.

Фото з сайту школи-інтернату

Loading...

Про автора

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

46001
м.Тернопіль
вул.Гетьмана Сагайдачного,9,
+38 0352 235 461
Email: webmaster@vilne.org.ua

Підписка на новини