Новації податкової абетки

Новації податкової абетки

Набув чинності Закон України від 16 січня 2020 року за номером 466-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві». Крім деяких змін, які наберуть чинності з першого липня 2020-го та з першого січня 2021 року.

Ним, як повідомили в головному управлінні ДПС у Тернопільській області, запроваджується нова концепція відповідальності, яка передбачає:

— обов’язковий аналіз та доведення контрольними органами наявності умислу та вини платника податків при вчиненні податкового правопорушення;

— притягнення до фінансової відповідальності платника податків за вчинення податкового правопорушення здійснюється за умови наявності в діянні вини, крім деяких податкових правопорушень, відповідальність за які настає незалежно від наявності вини (відчуження майна, яке перебуває в податковій заставі, без згоди контрольного органу; неподання в строки документів для взяття на облік; здійснення видаткових операцій за рахунком платника податків банком або іншою фінансовою установою до отримання повідомлення відповідного контрольного органу; неповідомлення фізичними особами-підприємцями про свій статус банку при відкритті рахунку тощо);

— визначення обставин, що пом’якшують відповідальність особи за вчинення податкового правопорушення (під впливом погрози, примусу, матеріальну, службову чи іншу залежність; збігу тяжких особистих чи сімейних обставин; самостійне повідомлення платником про вчинене ним правопорушення);

— визначення додаткових обставин, що звільняють від фінансової відповідальності платника податків, зокрема, вчинення діяння особою, яка діяла відповідно до висновку об’єднаної палати, Великої палати Верховного суду, зразкової справи Верховного суду щодо застосування норми права, від якої в подальшому було відступлено; внаслідок незаконних рішень, дій або бездіяльності контрольних органів;

— зменшення розміру штрафів за вчинення податкового правопорушення на 50 відсотків у разі наявності хоча б однієї обставини, що пом’якшує відповідальність;

— відповідальність контрольних органів за вчинення податкових правопорушень незалежно від наявності вини;

— визначення фіксованого розміру компенсації (одна мінімальна заробітна плата) за шкоду, заподіяну протиправними рішеннями, діями чи бездіяльністю контрольних органів, для отримання якої платнику податків необхідно довести лише факт протиправності рішень, дій бездіяльності контрольних органів (прийняття незаконного рішення, що призвело до втрати особою статусу платника податку; невнесення до реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та/або порушення строків початку проведення камеральної перевірки, перешкоджання звільненню майна особи з-під режиму тимчасово затримання тощо);

— визначення переліку видів шкоди, заподіяної протиправними рішеннями, діями чи бездіяльністю контрольних органів, які можуть бути заявлені платником податків до відшкодування (вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна; додаткові витрати, понесені платником податку (штрафні санкції, сплачені контрагентам платника податку, вартість додаткових робіт, послуг, додатково витрачених матеріалів тощо); витрати, пов’язані з адміністративним та/або судовим оскарженням тощо). Сума такого відшкодування не повинна перевищувати 50 розмірів мінімальної заробітної плати.

Також законом передбачено:

— скасування штрафних санкції до фізичних осіб у разі неподання або порушення строків подання інформації для формування Державного реєстру фізичних осіб — платників податків (у разі зміни ПІБ, адреси тощо);

— скасування штрафних санкцій у випадках, коли помилки щодо реєстраційного номера облікової картки платника податків у податковій звітності про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку були виправлені податковими агентами самостійно, в тому числі протягом тридцяти календарних днів із дня надходження повідомлень про помилки, виявлені контрольним органом;

— збільшення в два рази штрафів для платників податків за окремі порушення у сфері адміністрування податків (статті 117—119, 119-1, пункти 120.1, 121.1 Податкового кодексу України та інші: порушення порядку взяття на облік у контрольних органах — до 2040 гривень; строку та порядку подання інформації про відкриття (закриття) банківських рахунків — до 680 грн; порядку подання інформації про фізичних осіб-платників податків — до 2040 грн; порядку подання інформації контрольним органам про угоди щодо оренди об’єктів нерухомості (новий штраф) — до 1360 грн та строків зберігання документів із питань обчислення і сплати податків та зборів — до 4080 грн).

Також встановлено штрафні санкції:

— у розмірі двох відсотків обсягу постачання (без ПДВ), але не більше 1200 гривень, для кожної несвоєчасно зареєстрованої податкової накладної для операцій із постачання товарів/послуг, які звільнені від ПДВ або які оподатковуються за нульовою ставкою та ін. (пункт 120—1.1);

— у розмірі п’яти відсотків обсягу постачання (без ПДВ), але не більше 3400 гривень, для кожної податкової накладної, яка не зареєстрована для операцій із постачання товарів/послуг, які звільнені від ПДВ або які оподатковуються за нульовою ставкою (пункт 120—1.2);

— за неподання контрольною особою звіту про контрольовані іноземні компанії — у 100 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи за кожний такий факт (понад 210200 грн), несвоєчасне подання цього звіту — 50 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи за кожний такий факт (понад 105100 грн — пункт 120.7) та інші;

— усунення неузгодженостей та розбіжностей у нормах Кодексу щодо нарахування пені за актами перевірок.

Фото сектору комунікацій ГУ ДПС у Тернопільській області