Начальник головного територіального управління юстиції Едуард Кольцов під час зустрічі з журналістами місцевих друкованих видань, радіо та телеканалів підбив підсумки роботи управління у першому півріччі поточного року, а також розповів про перспективи подальшого реформування системи юстиції. Електронний апостиль, он-лайн запис через Інтернет і прийом до відділів державної реєстрації актів цивільного стану, отримання свідоцтва про народження дитини в пологовому будинку, комплексна реформа системи примусового виконання судових рішень та майбутня робота новоутворених Бюро правової допомоги — головні теми в спілкуванні з представниками ЗМІ.
Наразі лише Мін’юстом запроваджено видачу електронного апостиля. Суть його полягає в тому, що будь-яка особа за умови пред’явлення документа, що посвідчує особу громадянина України, національного паспорта іноземця або документа, що посвідчує особу іноземця, має право подати заяву про проставлення апостилю. До заяви додається оригінал документа, документ про оплату послуги з проставлення апостиля або документ, що підтверджує право на звільнення від оплати, чи його засвідчена в установленому порядку копія.
Плата для громадян України, іноземців та осіб без громадянства становить три неоподатковувані мінімуми доходів громадян (51 грн) та для юридичних осіб — 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (85 грн). Від внесення плати звільняються інваліди 1-ї і 2-ї груп, інваліди Великої Вітчизняної війни, громадяни, які належать до першої категорії потерпілих унаслідок Чорнобильської катастрофи та діти-сироти у разі проставлення апостилю на документах, що стосуються безпосередньо цих громадян.
Проставлення апостилю, відмова в його проставленні здійснюються у строк до 2 робочих днів. У разі потреби (отримання зразка підпису, відбитка печатки та/або штампа, здійснення перевірки документів) строк розгляду може бути продовжено до 20 робочих днів.
Для проставлення апостилю можна звернутися до відділу державної реєстрації актів цивільного стану управління державної реєстрації, управління юстиції в області із понеділка по п’ятницю. З вівторка по суботу — до відділів державної реєстрації актів цивільного стану в райцентрах. Наразі на Тернопільщині видано 2011 документів з апостилем.
На веб-сайті Мін’юсту (портал «Звернення у сфері державної реєстрації актів цивільного стану» (ДРАЦС) можна записатися на прийом у зручний для вас час, поставити питання в онлайн режимі, подати заяви на реєстрацію актів цивільного стану. Реєстрація користувачів веб-порталу здійснюється шляхом заповнення реєстраційної форми, в якій обов’язково вказуються прізвище, ім’я та по батькові, логін та адреса електронної пошти. Після її заповнення на електронну скриньку, вказану при реєстрації, надсилається тимчасовий пароль, який користувач самостійно змінює на постійний. Вхід до особистого кабінету користувача здійснюється із зазначенням відомого лише користувачеві логіна та пароля.
Із використанням функціональних можливостей веб-порталу користувач може: заповнити заяву, звернення для їх подальшого надсилання безпосередньо засобами веб-порталу; надіслати сканкопії документів у форматі, придатному для роздрукування або зчитування цих документів в електронному вигляді; здійснити попередній запис на відвідування із зазначенням зручних дати і часу; оплатити з використанням платіжних систем відповідні послуги; отримати консультації працівників відділів ДРАЦС. Заявам, зверненням користувача, автоматично присвоюється унікальний реєстраційний номер.
Повідомлення про результати розгляду заяви або звернення надсилається користувачу відповідальним працівником відділу ДРАЦС у день їх отримання або не пізніше наступного робочого дня у разі надходження заяви або звернення поза робочим часом відділу та відображається в особистому кабінеті.
2 червня 2016 року Верховна Рада розглянула у другому читанні та схвалила в цілому проекти Законів «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» та «Про виконавче провадження», які запроваджують довгоочікувану комплексну реформу системи примусового виконання судових рішень.
Закони містять норми щодо ключової реформи — запровадження змішаної системи примусового виконання шляхом введення нової інституції — приватних виконавців. Вони наділяються ідентичним набором прав і повноважень щодо виконання судових рішень, що й державні виконавці. Приватні виконавці матимуть можливості та права здійснення виконавчих проваджень із широкого кола рішень, окрім соціально чутливих категорій (зокрема, виселення з житла, передання дитини) та справ, пов’язаних із державним сектором (зокрема, щодо державних та місцевих органів влади, за участі державних підприємств, щодо державної власті).
Згідно із нововведенням вводиться в дію оновлена процедура виконавчого провадження та запроваджується низка вдосконалень. Ухвалення цих законів є наслідком проведення судової реформи. Більше того, передбачені ними зміни мають привести до підвищення рівня виконання судових рішень у цілому, створення конкурентного середовища й значного покращення якості послуг та обслуговування осіб, що зацікавлені в примусовому виконанні рішень, створенню додаткових робочих місць (приватні виконавці, їх помічники та обслуговуючий персонал), зниженню бюджетних витрат на цю сферу та переспрямування коштів на збільшення мотивації державних виконавців тощо.
Закони вводяться в дію через три місяці з дня опублікування, крім положень, що стосуються діяльності приватних виконавців за законом, які вводяться в дію через три місяці з дня набрання ними чинності. Протягом цього періоду Кабінет міністрів і Міністерство юстиції мають здійснити низку заходів та прийняти ряд підзаконних актів, потрібних для ефективної імплементації норм законів та введення у дію реформованої системи.
Також передбачено створення відкритого реєстру боржників, куди матимуть доступ працівники державних установ, правоохоронних органів, фінансових установ, державні, приватні виконавці та особи, щодо яких порушені провадження. Внесення в цей реєстр боржників відбуватиметься автоматично після відкриття виконавчого провадження.
Роман ЗАРІЧНИЙ
Фото з сайту УНІАН
Прокоментуйте