За словами начальника головного територіального управління юстиції в області Едуарда Кольцова, тепер у цілому по Україні і на Тернопільщині зокрема активно працюють нові стандарти надання реєстраційних послуг: отримання всіх необхідних даних у вигляді витягів, довідок чи виписок в електронній формі. Усі сервіси можна отримати через Інтернет, зайшовши на сайт Міністерства юстиції. «З метою спрощення доступу громадян до адміністративних послуг щодо державної реєстрації народження дитини працює проект, згідно з яким працівники відділів ДРАЦС приймають документи, видають свідоцтва про народження і здійснюють реєстрацію дитини безпосередньо в закладах охорони здоров’я, — звітує посадовець. — 18 пологових будинків в області мають фронт-офіси Мін’юсту, в яких батьки упродовж півріччя отримали 1946 перших документів свого малюка, що становить майже 60 відсотків від загальної кількості. Крім того, зареєстровано за місцем проживання 443 малюки».
Проект «Шлюб за добу» — належний сервіс для наших громадян, спрямований на мінімізацію корупції, з якою раніше було пов’язане прискорення процедури одруження, переконаний Едуард Кольцов. В Українському домі «Перемога» в Тернополі зареєстровано 203 шлюби в рамках сервісу Мін’юсту, з них 59 з іноземцями та 12 з учасниками АТО. Переваги його очевидні: молодятам не потрібно йти до відділів ДРАЦС, стояти в чергах і чекати місяць, достатньо звернутись до організатора реєстрації шлюбу.
Як стверджує начальник головного територіального управління юстиції в області Едуард Кольцов, сервісом для одержання апостилю цьогоріч в області скористалися 2020 громадян. Торік припинено діяльність усіх 14 районних, міськрайонних і міжрайонних управлінь юстиції в області. Чисельність працівників системи було скорочено удвічі. «За рахунок економії коштів створено такий необхідний та важливий соціальний проект, як бюро правової допомоги, що забезпечує гарантований безкоштовний адвокатський захист усім затриманим у кримінальних справах, а також право на захисника в цивільних і адміністративних судових спорах, — впевнений Едуард Кольцов. — На Тернопільщині з першого вересня минулого року такі бюро утворено в кожному районному центрі».
Торік Мін’юст презентував проект «Он-лайн будинок юстиції» на загальнодержавному рівні. Віднині послугами з повторного отримання документів у сфері реєстрації актів цивільного стану, а також реєстрації і ліквідації фізичної особи-підприємця зможуть скористатися усі громадяни. «Цей проект увібрав у себе всі сервіси, які міністерство надає в електронному вигляді. Окрім вищезгаданих сервісів, громадяни зможуть зареєструвати громадське об’єднання або засіб масової інформації, отримати дані про електронний цифровий підпис, — каже посадовець. — Міністр юстиції звернувся до депутатів Верховної Ради з проханням вже цієї осені ухвалити один з найбільш революційних законів у сфері електронних сервісів — закон про довірчі послуги, який розробив Мін’юст спільно з експертним середовищем. Він фактично відкриває можливість для всіх державних органів створити систему електронного врядування і запустити он-лайн сервіси. Для українця — це можливість через мобільний телефон чи інший гаджет отримати будь-яку послугу».
До вже звичних сервісів Мін’юсту розробники «Он-лайн будинку юстиції» найближчим часом планують додати понад 20 нових сервісів. Ще одна новація — соціальний ліфт, де кожен український юрист може залишити свою анкету, і вона буде автоматично вноситися в пропозиції із заповнення вільних вакансій у системі юстиції. Також тут можна скористатися послугою «СМС-Маяк», яка передбачає можливість отримання інформації щодо будь-яких змін у реєстрах бізнесу й нерухомості щодо власного майна.
За словами Едуарда Кольцова, Міністерство юстиції впродовж останніх років створило одну з найрозвиненіших систем надання безоплатної правової допомоги громадянам, які не можуть собі дозволити приватного адвоката. Цьогоріч ініційовано наступний її етап — підвищення рівня знань українців про свої права та запуск всеукраїнського проекту «Я маю право!», який відбувся сьомого червня поточного року. Проект презентували Павло Петренко та директор USAID Уейд Уоррен у Кабінеті міністрів України. До географії проекту віднесено всі міста України, включаючи віддалені селища, де функціонують центри та бюро БПД.
Важливим елементом проекту є створення на базі КМУ моніторингової групи для системного періодичного розгляду ключових справ щодо порушення прав громадян та притягнення до відповідальності державних чиновників або осіб, з боку яких відбулось порушення прав громадянина.
Із п’ятого січня цього року в Україні почала діяти змішана система виконавчого провадження, і незабаром з’являться та почнуть свою роботу перші приватні виконавці. Вони будуть працювати паралельно з державною виконавчою службою і здійснюватимуть функції з примусового виконання рішень судів та інших органів. Як зауважує Едуард Кольцов, запровадження інституту приватних виконавців — не українське ноу-хау, а апробована в світі модель, яка вдало працює в багатьох державах. «Поява приватних виконавців поруч із державними приведе до конкуренції. Завдяки змагальності робота і тих, і інших буде ефективнішою. До речі, конкуруватимуть не тільки державні та приватні виконавці, а й приватні виконавці між собою. Ухвалені в рамках реформи закони усунули корупційні ризики. Приватні виконавці будуть мотивовані працювати ефективно і чесно, адже для них передбачена винагорода у розмірі десять відсотків від стягнутої суми плюс можлива додаткова винагорода за згодою сторін з боку стягувача», — каже він.
За останній звітний період удосконалено порядок стягнення аліментів. Зокрема, є можливість пред’явити виконавчий документ безпосередньо до бухгалтерії підприємства чи організації, де працює боржник, без звернення до виконавця. За наявності заборгованості із сплати аліментів у розмірі, що сукупно перевищує суму відповідних платежів за три місяці, виконавець має повідомити про право стягувача звернутися до органів досудового розслідування із заявою про кримінальне правопорушення.
З ухваленням антирейдерського закону (набув чинності першого листопада 2016 року) власники змогли ефективніше захищатися від нападів зловмисників та кіберзлочинців. «Закон передбачає кримінальну відповідальність за неправомірні дії державного реєстратора або нотаріуса, який виконує ці функції, у вигляді позбавлення волі на строк до 10 років. Посилено захист реєстрів, зобов’язано всіх нотаріусів перейти на використання нових цифрових ключів, що робить перереєстрацію майна хакерськими методами практично неможливою», — стверджує Едуард Кольцов.
Діана РОМАНІВ.
Фото з сайту головного територіального управління юстиції у Тернопільській області