На одній з останніх традиційних гарячих ліній Тернопільської ОДПІ на запитання всіх бажаючих відповідав начальник управління обслуговування платників Володимир Гузенков. Телефонних співрозмовників головним чином цікавила інформація стосовно надання адміністративних послуг у Центрі обслуговування платників:
— Чи може податкова видати підприємцеві на спрощеній системі копію поданої звітності за 2016 рік, яка потрібна для банку? Чи ця інформація є конфіденційною?
— Відповідно до статті 7 Закону України «Про доступ до публічної інформації», прийнятого ще 13 січня 2011 року, конфіденційною вважається інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб’єктів владних повноважень, та яка може поширюватися у визначеному ними порядку за їхнім бажанням відповідно до передбачених ними умов.
Розпорядники, які володіють конфіденційною інформацією, можуть поширювати її лише за згодою осіб, які обмежили до неї доступ. А за відсутності такої згоди — лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини. Разом з тим стаття 10 Закону передбачає, що кожна особа має право доступу до інформації про неї, яка збирається та зберігається. Причому розпорядники, які володіють інформацією про особу, зобов’язані, зокрема, надавати її безперешкодно і безкоштовно на вимогу осіб, яких вона стосується. Окрім, звичайно, випадків, передбачених законом.
Іншими словами, ви, як суб’єкт господарювання — підприємець, можете отримати (завірити) копію звітності, що була раніше подана до податкової інспекції.
— Попри те, що обов’язкове використання печаток відмінили, виготовив її для окремих внутрішніх касових документів. Чи потрібно повідомляти податкову про її наявність?
— Не потрібно. Жоден нормативно-правовий акт з питань оподаткування не передбачає обов’язку платника податків повідомляти контролюючі органи про отримання або знищення печатки.
— У квітні цього року надіслав поштою декларацію про доходи. Але нещодавно мені зателефонували з податкової і сказали, що декларація мною не подана. Як бути? Документального підтвердження з пошти я не маю. Чи такий спосіб подання уже відмінений?
— Ні, такий спосіб подання не відмінений. Він узаконений статтею 49 Податкового кодексу України, де зазначено, що податкова декларація, розрахунок чи звіт подається за вибором платника податків в один із таких способів:
а) особисто платником податків або уповноваженою на це особою;
б) надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
в) засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
Важливо також знати, що в разі надсилання податкової декларації поштою платник податку зобов’язаний здійснити відправлення на адресу податкової інспекції не пізніше ніж за п’ять днів до закінчення граничного строку подання податкової декларації.
Звернімося також до пункту 6 Порядку оформлення поштових відправлень з вкладенням матеріалів звітності, розрахункових документів і декларацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 28 червня 1997 року за номером 799. У ньому сказано, що на поштовому відправленні в нижній правій його частині відправником пишеться найменування одержувача та його адреса в такій послідовності: назва вулиці, номер будинку, найменування населеного пункту, району, області.
Найменування відправника та його адреса пишеться у лівій верхній частині поштового відправлення в порядку, передбаченому для написання адреси одержувача. Поштовий індекс на листах пишеться стилізованими цифрами чорнилом або кульковою ручкою (за винятком червоного, жовтого та зеленого кольорів). У верхній частині поштового відправлення відправник робить позначку «Звіт».
Відправник також заповнює бланк рекомендованого повідомлення про вручення на своє ім’я або на ім’я особи, якій належить надіслати повідомлення після вручення поштового відправлення адресату, складає опис вкладення поштового відправлення у двох примірниках із зазначенням у ньому найменування одержувача та його адреси, поіменного переліку предметів, загальної вартості вкладення і підписує його. Ви все так і зробили, коли відправляли декларацію?
Якщо так, то пунктом 49.6 статті 49 Податкового кодексу визначено: в разі втрати або зіпсуття поштового відправлення чи затримки його вручення контролюючому органу з вини оператора поштового зв’язку саме останній несе відповідальність відповідно до закону. А платник податків звільняється від будь-якої відповідальності за неподання або несвоєчасне подання податкової декларації.
Протягом п’яти робочих днів з дня отримання повідомлення про втрату або зіпсуття поштового відправлення платник податків зобов’язаний надіслати поштою або надати особисто (за його вибором) контролюючому органу другий примірник податкової декларації разом з копією повідомлення про втрату або зіпсуття поштового відправлення.
Однак наголошу і на тому, що, незалежно від факту втрати або зіпсуття поштового відправлення чи затримки його вручення, платник податків зобов’язаний сплатити суму податкового зобов’язання, самостійно визначену ним у декларації, протягом строків, установлених Податковим кодексом України.
Фото відділу організації роботи Тернопільської ОДПІ