Реклама – всюди, і від неї не втекти. По телевізору, в інтернеті, на вулиці. Єдине місце, де вона відсутня, – десь подалі від цивілізації, у лісі, наприклад. Але хто відправиться із сучасників добровільно назавжди жити подалі від технологій? Ніхто. Тому і доводиться її постійно терпіти.
Чи задумувались ми серйозно, як впливає на нас реклама? І чи взагалі впливає? Мова йде зовсім не про 25 кадр…Усі ми – невиправні споживачі. Регулярно купуємо нові речі, навіть не до кінця не зрозумівши, чи вони справді нам потрібні. Часто просто через те, що воно – красиве. Або порекомендувала подруга. «Якщо не зараз, то колись знадобиться» – крутиться у нас в голові. А якщо десь почуємо про знижки чи акції, то біжимо й купуємо усе, що потрапить під руку, лиш би гаманець дозволив. Так і виходить, що вдома на полицях припадають пилом безліч непотрібних речей. Це наш свідомий вибір придбати чи лише вдало спланований маркетинговий хід?
Для створення дієвої реклами вдаються до багатьох хитрощів. Маркетологи – це ті ж психологи, які знають, на які точки людської підсвідомості надавити заради бажаного результату. Колір, фон, слоган та багато іншого ретельно підбирають для того, аби у потенційного покупця виникла лише одна думка – витягнути гроші і швидко їх витратити.
Але ж яка психологія споживача? У будь-який момент життя людина відчуває безліч потреб. Деякі з них виникають під час певного фізіологічного стану організму – голоду, спраги, дискомфорту. Інші мають психогенну природу і є результатом таких станів психологічного напруження, як потреба людини у визнанні, пошані або духовній близькості. Престиж і мода, бажання наслідувати або виділятися, надія покращити свій образ за допомогою товару, компенсувати цим недоліки й зм’якшити комплекси неповноцінності – все це створює ілюзію корисності продукту.
Цим і користуються маркетологи, примушуючи нас купувати. Ми вважаємо, що, дотримуючись тенденцій, володіючи «крутими» товарами, станемо більш успішними і нас поважатимуть. Найсумніше те, що так вважає більшість. Якщо вам не 60 років і у вас «кнопочний» телефон – ви або бідний, або дивний. Надаєте перевагу маловідомій фірмі одягу – те ж саме. Маркетологи настільки викривили дійсність, що навіть у продуктовому магазині в 99 відсотках випадків ви виберете саме той продукт, рекламу якого найчастіше десь бачили, навіть якщо він гірший за сусідній. А при виборі місця відпочинку підете у найбільш розрекламований заклад.
Світовий бюджет на рекламу коливається в межах 500 мільярдів доларів. Дослідження ООН показали, що навіть 10 відсотків від цієї суми було б достатньо, щоб наполовину зменшити голод на землі.
ХХІ століття – століття споживача. Люди вкладають гроші у речі, які, насправді неважливі, вони прагнуть продати товар, без якого можна обійтися і натомість купують, витрачаючи багато коштів на те, що теж не потрібно. Такі люди побачивши яскраву рекламу, купують продукт через те, що це модно, а не через необхідність і не задумуються над тим, що це лише вдалий маркетинговий хід.
Понад 800 мільйонів людей у світі живуть в злиднях. Щороку помирає 10 мільйонів дітей, які не досягли 5-річного віку, через голод. Більше 1 млрд. людей не вміють читати або навіть написати своє ім’я через те, що у них немає коштів на освіту. Але кого це хвилює, коли вийшла нова модель айфону?
Ольга ХОМ’ЯК,
студентка факультету філології та журналістики ТНПУ ім. В. Гнатюка.
Фото з вільних джерел