Єпископ Павло: «Розуміємо відповідальність, що випала на нашу долю»

Єпископ Павло: «Розуміємо відповідальність, що випала на нашу долю»

Шлях до єдності, зокрема церковної, зазвичай непростий і довгий. Головне вірити, що вона можлива, і робити до цього реальні кроки. Саме такий рішучий крок зробили до неї у 2009-му близько 30 парафій УАПЦ нашої області, які дружно перейшли до УПЦ Київського патріархату. Єдина умова, яку вони висунули тоді перед керівництвом церкви, це висвятити для них єпископа з їхнього середовища.

Так в області з’явилася ще одна єпархія Київського патріархату — Тернопільсько-Теребовлянська, а очолив її єпископ Павло (в миру — Петро Кравчук). У своєму першому інтерв’ю для нашої газети владика говорив про стремління православного люду, духовенства, єпископату, і не лише Київського патріархату, а й частини Московського, до єдиної помісної церкви, про готовність витримати випробування, які чекають їх на цьому шляху. «Якщо сталь гартують вогнем і водою, якщо золото проганяють через вогонь і всілякі хімічні реактиви, щоб воно очистилося, так і в церкві: щоб заблистіти світлом духовної благодаті, вона мусить пройти через випробування», — запевняв тоді єпископ Тернопільський і Теребовлянський Павло.

І ось це світло духовної благодаті зблиснуло в середині грудня 2018-го, коли у Святій Софії відбувся Об’єднавчий собор УПЦ Київського патріархату, УАПЦ і частини УПЦ Московського патріархату та була створена помісна Православна церква України. Їй і був вручений Томос про автокефалію. Вона стала п’ятнадцятою помісною православною церквою у Вселенському православ’ї. Безпосереднім учасником цих історичних подій був і єпископ Павло. Нині ми згадуємо їх у телефонній розмові.

Всечесний владико, якби до тих радісних днів народження помісної Православної церкви України дожив ваш батько отець Михайло, якою була б його реакція на них?

— Я думаю, він з небес радіє разом із нами. А ще вважаю, він зробив і свій внесок, вклав свою цеглинку в її підмурівок, бо теж мріяв, щоб Україна мала свою православну церкву…

…Хоча служив у церкві російській.

— Іншої тоді не було. А потім і в ній українцям доводилось непросто. Багато священників арештовували, багато загинуло. З його семінарського курсу залишилися лише троє. Це були шістдесяті роки минулого століття. Батько якраз одружився, його висвятили у священники, і добрі люди порадили: якщо хоче вижити, хай тікає — і він поїхав на парафію в Тайшетський район Іркутської області. Там було багато українців, які теж туди потрапили не від доброго життя, і радянська влада не була там такою напасною, як в Україні. Батько ніс людям Боже слово, Божу правду, зміцнював їхню віру. Я народився в Україні, але коли виповнилося дев’ять місяців, ми з мамою поїхали до тата. Тож моє дитинство минуло теж у Сибіру.

Тато ще повернувся в рідні краї?

— Так. І сорок років служив у церкві в Кобиловолоках. Довше за нього на кілька літ правив на парафії лише її перший настоятель. Минали роки. Я вже був архієреєм, і якось на Волині мені показали книжку спогадів, в якій мовилося і про мого батька: начальник управління КДБ доповідав першому секретареві обкому компартії в шістдесяті роки, що священник Михайло Кравчук утік і вони його не можуть знайти. Коли я це показав батькові, він не міг стримати сліз.

Що ж, важкий хрест ніс український народ, а з ним і його духовенство. Але, як мовиться, що не довершили батьки, довершують сини. Думаю, під час історичного Об’єднавчого собору в грудні 2018-го, учасником якого вам довелося бути, ви не могли не згадувати батька.

— Звичайно! Він мріяв про українську помісну православну церкву, визнану світовим православ’ям. І я чекав на цю подію тридцять років, ще з часів навчання в духовній семінарії. Щасливий, що дочекався, що на долю саме нинішнього духовенства випав цей щедрий Господній дар — стояти біля колиски помісної Православної церкви України.

І ось їй уже два роки. Якою, на ваш погляд, вона стала за цей час?

— Образно кажучи, виходить із пелюшок і спинається на ноги. Трудимося. Дещо незвично, нові підходи. Ми вже не в ізоляції, церква постає, як щось дуже очікуване і невідоме водночас. Стрес не пройшов, ми ще не розслабилися, бо бачимо, як багато роботи попереду. Усі розуміють, що ми живемо в історичний час. Дякуємо Богові, що сподобив нас на цю благословенну працю. Якщо вжити «автомобільну» термінологію (а я колишній автомобіліст), слава Богу, наше керівництво, їдучи під гору, не перегазовує і не перегальмовує, тому нас і не зносить з гори.

Ваша єпархія залишається найменшою?

— Є ще менші. Я завжди кажу: наша єпархія не мала, а компактна. Наше духовенство дружне і працьовите. Збудували три храми в Тернополі, а також  храм у Бучачі. Трудиться на місцях.

Мені цікаво спостерігати, як єднаються в єдиній помісній церкві духовенство, єпископат. Так видається, що самі по собі зникли непорозуміння, дрібні претензії, які мали місце, коли церква була розділена. Наносять візити одні одним, спільно служать, з однаковими посилами звертаються до пастви.

— Велика мета об’єднує. А потім, це свідчення того, що всім нам була дуже близькою ідея автокефалії, і коли ми її отримали, усі прагнуть якнайкраще їй прислужитися. Наша церква стала тепер не однобокою, не з потьомкінським фасадом. Ми прийшли з різних боків: з УАПЦ, з Київського і Московського патріархатів. Тож взаємно доповнюємо один одного, вчимося один в одного. І розуміємо ту велику відповідальність, яка випала на нашу долю. Ми не маємо права схибити, кинути найменшу тінь на ту святу справу, до якої нині причетні.

Не можу не згадати, як активно працюють на розбудову ПЦУ колишні митрополити УПЦ Московського патріархату Олександр (Драбинко) та Симеон (Шостацький). Зокрема владика Олександр уже побував у Тернополі, служив у церкві Різдва Христового, справив гарне враження на галичан. Очевидно, добрим і правдивим зерном засіяв його душу світлої пам’яті владика Володимир. Недарма на відпочинку він любив одягати вишивану сорочку, наче підкреслюючи, якого народу він син.

— Згадайте, як тепло відгукувався про владику Володимира отець Михайло Левкович із Чорткова. Він багато зробив для того, щоб в Україні постала Українська автокефальна церква — наскільки це було можливо в тих умовах. Владика Олександр, його вихованець, розділяв його погляди і продовжив справу свого наставника. Я його дуже добре розумію, адже теж вийшов з російської церкви, в якій батько був українцем і мене таким виховав. Владика Олександр десь відчуває те саме, що і я відчував.

Чи вже доводилось вам виїжджати за кордон, на власні очі бачити, як живе і розвивається світове православ’я?

— Поки що ні. Раніше можна було поїхати приватно, тепер лише в офіційній делегації з благословення предстоятеля. Тож мої поїздки ще попереду. Поки що вдома вистачає і справ, і турбот. Та й пандемію треба пережити, вона вносить суттєві корективи не лише у світські, а й церковні контакти.

Дякую за інтерв’ю. І хай благословляє Господь вашу подвижницьку працю!

Розмовляла Галина САДОВСЬКА.