Сьогодні відзначаємо одне із величних свят — вшановуємо пам’ять трьох святителів, визначних ієрархів, учителів, проповідників християнства: Василія Великого, Григорія Богослова, Івана Золотоустого.
Вони передали нам чисту віру Нікейського собору, пояснили догми про Святу Трійцю, Христове божество та Пресвяту Євхаристію, розповідає отець-василіянин Юліян Катрій у своїй книжці «Пізнай свій обряд». За їхні заслуги Східна Церква називає святителів у своїх богослужбах рівноапостольними, органами Святого Духа, колонами Церкви та вчителями вселенної. Усі троє жили в IV столітті — золотому віці християнської віри. Святий Василій і святий Григорій товаришували й були майже ровесниками. Святий Іван Золотоустий молодший від них на двадцять літ. Усіх їх єднала апостольська ревність за святу віру і спасення душ.
Саме ж свято виникло внаслідок суперечки духовенства щодо того, хто із трьох святих є найбільш заслужений діяч для Церкви. Залагодили суперечку самі святі. Вони явилися спочатку поодинці, а потім разом Іванові, єпископові міста Евхаїти і мовили: «Ми як один у Бога, й нічого нема в нас протиречливого чи дискусійного, а кожен з нас свого часу окремо був натхнений Божим Духом. Тож нема між нами ні першого, ні другого, але як назвеш одного, то за ним ідуть два інші. Встань, отже, і накажи тим, що через нас сваряться, щоб не ділилися, бо як за життя, так і після смерті нашим намаганням є всі сторони світу приводити до миру і єдності. Установи, отже, святкування нашої пам’яті в один день так, тому що ми — як одне в Бога, а ми будемо помагати прийти до спасіння тим, що святкуватимуть нашу пам’ять».
Єпископ Іван дослухався настанови святителів, пише отець Юліян Катрій. Через те, що свята Церква вже святкувала в січні пам’ять кожного з них зокрема, він 1076 року призначив їхній спільний празник на 30 січня.
Інше, не менш поважне свято відзначатимемо в понеділок. У народі кажуть, що на Стрітення зима зустрічається із весною. Християни ж у цей день вшановують пам’ять про іншу подію — принесення Дівою Марією сорокаденного Ісуса в Єрусалимський храм. Пресвята Родина прибула туди, бо дотримувалася закону, що описаний у Старому Заповіті. Він постановляв: жінка, що народила хлопчика, була нечистою сорок днів, дівчинку — вісімдесят.
Аби очиститись, молода мама повинна була пожертвувати ягня (якщо була заможною) та голуба або горлицю. Якщо жінка була небагатою, то мала принести до святині лише дві горлиці. Саме так чинить у покорі і Діва Марія, хоча дотримуватися приписів закону їй було необов’язково — вона освятилася Христовим Різдвом. У той день Євангеліє містить згадку про зустріч Пресвятої Родини зі стареньким Симеоном. Святий Дух звістив його, що помре тільки тоді, коли побачить Боже Дитя. А другою особою, котра стріла маленького Ісуса у храмі, була пророчиця Анна, що, як описує святий Лука, не відлучалась від храму, служачи Богові вдень і вночі постами й молитвами.
Однією з найяскравіших традицій Стрітення в Україні є освячення у церквах свічок. Вважається, що вони чудодійні й можуть захистити житло та ниву від негоди, а людей — від недуг.
Підготувала А. ЗИМНЕНКО
Фото з вільних джерел
Прокоментуйте