Однією з найкращих своїх програм «Золоте сузір’я України» відкрив новий концертний сезон муніципальний Галицький камерний оркестр. Вибір саме української музики для, так би мовити, творчого заспіву був не випадковим, адже колектив — ровесник незалежної України: цей сезон уже 25-й у його біографії.
До програми «Золотого сузір’я України» ввійшли унікальні за своєю глибиною та мистецьким значенням твори українських композиторів, які ми не так часто чуємо. Може, тому вони щоразу звучать як відкриття, як одкровення. Об’єднавши в одній програмі твори Бортнянського і Гнатишина, Барвінського та Скорика, зазначали ведучі концерту, художній керівник і диригент колективу заслужений артист України Василь Феленчак поставив собі за мету, виходячи з технічних можливостей оркестру, ще раз показати розмаїття і досконалість української музики, непідвладної віянням часу, історії чи обставин.
І маестро це вдалося! Відкривав програму твір Миколи Лисенка «Листок з альбому», що налаштовував на знайомство з усім «альбомом», де ще багато цікавих музичних «листків». На наступному був концерт для чембало і струнного оркестру Дмитра Бортнянського. Цього композитора та хорового диригента кінця ХVIII — початку ХІХ століття вважають одним з найвидатніших українських композиторів церковної вокальної музики. Відомий французький композитор Гектор Берліоз так описував враження від музики Бортнянського: «Здавалося, що це співає хор ангелів, який підіймається від землі до небес і поступово зникає в Царстві Божому».
Концерт ре мажор для чембало (клавесина) з оркестром вдалося розшукати лише в 1982 році. Музико–знавці відносять його до найбільш довершених і високохудожніх інструментальних композицій Д. Бортнянського. Після оркестровки концерту, яку зробив український композитор і піаніст Михайло Степаненко, він уперше прозвучав у Києві 1987 року. Тепер цей твір звучав і в Тернополі.
Ще один унікальний твір ми почули того вечора — три варіації Львівської табулатури. Давні любителі музики нові твори записували у розграфлений музичними станами зошит, часто навіть не вказуючи імен композиторів або й не знаючи їх. Такі рукописні збірники музичних п’єс називали табулатурою. Однією з них є і унікальна Львівська табулатура, що датується другою половиною XVI століття. Як стверджують фахівці, мистецький рівень вміщених у ній творів вражає: це прекрасна високопрофесійна музика. А повернув її нам видатний композитор сучасності Мирослав Скорик, який разом зі своєю ученицею, а тепер мистецтвознавцем Лідією Корній розшифрував старовинні записи.
У музичному альбомі першого в новому сезоні концерту був і сумний «листок». У міжсезоння «на побратимство впав холодний іній» — відійшов у засвіти великий симпатик муніципального Галицького камерного оркестру, талановитий художник, дизайнер Олег Качало. Його світлій пам’яті колектив присвятив виконання концерту №3 для струнного оркестру Дмитра Бортнянського, що супроводжувалося щемливим відео, де друг ще живий, такий щирий і близький…
Звучали того вечора і варіації в українському дусі Василя Барвінського, і ми ще раз почули про трагічну долю цього композитора. Заарештувавши, МГБ примусило його підписати дозвіл на знищення власних рукописів. І всі твори композитора були спалені на подвір’ї Львівської консерваторії. Після заслання В. Барвінський намагався з пам’яті відновити знищені твори, але не встиг.
А завершували концерт українські народні пісні «Сусідка» та «Ой під вишнею» у сучасній обробці давнього і доброго друга Галицького камерного відомого композитора, аранжувальника та диригента Ростислава Бабича.
Традиційно вели програму і вводили слухачів в історію створення тих чи інших творів, розповідали про композиторів, музичні п’єси яких звучали, поетеса Олена Лайко та заслужений журналіст України Михайло Зубик. Вони також закликали любителів музики стежити за афішею оркестру, адже у свій ювілейний сезон він подарує їм ще багато мистецьких заходів, об’єднаних спільним гаслом «Галицький муніципальний камерний оркестр — від концерту до концерту — 25 років».
А ось «листок» вдячності «заповнили» бережанці Ірина Драбик та Надія Волинець. У них Галицький камерний виступав у вересні й полонив тамтешню публіку. Після відкриття сезону в Тернополі колектив давав концерт у Почаєві. Непроста там аудиторія, розповідав маестро, але так багато людей з радістю відкривали для себе українську музику.
Галина САДОВСЬКА.
На фото Миколи ШОТА: за диригентським пультом заслужений артист України Василь ФЕЛЕНЧАК.
Фото з вільних джерел і Миколи Шота
Прокоментуйте