Наприкінці минулого тижня на десятках популярних порталів з’явились матеріали про те, що новий сезон класичного європейського серіалу «Комісар Рекс» будуть знімати у Львові. Першоджерелом новини стала Facebook-сторінка «Комісар Рекс в Україні». Вчора з’ясувалось, що це був фейк, запущений для перевірки українських ЗМІ. Platfor.ma поговорила з автором експеримента Андрієм Приймаченком про те, які висновки можна з нього зробити.
На початку минулого тижня у Facebook з’явилась сторінка «Kommissar Rex in der Ukraine / Комісар Рекс в Україні». На ній німецькою та українською мовами повідомлялось, що у Львові починають знімати новий сезон серіалу, а його героєм стане український поліцейський. «Проект україно-австрійський і здійснюється за підтримки європейської організації із розвитку культури Kulturpolitische Gesellschaft, що складає 6 млн євро, – розповідали у Facebook. – Пропозицію про спільну роботу висунуло Міністерство інформації України. Міністр Юрій Стець зауважує, що це чудова можливість створювати власний контент на заміну забороненим російським серіалам і залучити місто до кіновиробництва».
Актором, що зіграє головну роль, назвали Анатолія Пашиніна – російського та українського артиста, що весною минулого року поїхав з РФ через свої націоналістичні переконання та підтримку України. У коментарях користувачі найчастіше переймались тим, якою мовою будуть говорити герої серіалу, а також пропонували свої послуги для масовки.
«Комісар Рекс» – популярний серіал, показ якого стартував у 1994 році. Він розповідає про пригоди німецької вівчарки Рекса, що служить у поліції та завдяки своєму неабиякому розуму і тренуванням допомогає розкривати злочини. За 18 сезонів у головного героя змінилось шість поліцейських напарників, а самого собаку грали п’ять різних вівчарок. Трансляції серіалу йшли у більш ніж 50 країнах світу.
Тексти про зйомки опублікували чимало великих українських ЗМІ: «Комсомольска правда», «Аргументи і факти», Zaxid.net, zik.ua та інші. Однак виявилось, що новина була лише фейком для перевірки українських медіа. «Протягом шести днів ми вели сторінку від імені знімальної групи нового, українського, сезону Комісара Рекса, аби подивитися, як швидко про неї напишуть у новинах. Ми не мали на меті образити конкретні медіа і не просили писати про себе. Натомість згадували конкретні установи та людей, аби новинарі мали змогу перевірити інформацію у першоджерел. Вони цим не скористалися. P.S. Ми були би щасливі, якби “Комісар Рекс” таки зняли в Україні», – підсумували на Facebook-сторінці, що стала першоджерелом.
Щоб з’ясувати, про що і навіщо цей експеримент, ми поговорили з автором ідеї Андрієм Приймаченком.
«В Українському католицькому університеті цими днями проводилась українсько-австрійська школа мультимедійної журналістики, темою якої стала пропаганда. Я був ментором однієї з груп і запропонував своїм студентам перевірити тезу, що фейк можна запустити, не маючи фактично нічого. Ми навмисне обрали таку “несерйозну” тему, щоби нікому не нашкодити. Українські ЗМІ активно підхопили фейк і копіпейстять його в найкращих традиціях. Одному львівському ЗМІ – “Твоє місто” пощастило бути на презентації – і вони навіть одразу ж все спростували. Однак ми і досі продовжуємо робити скріншоти і у скорому часі додамо їх на сторінку проекту (варто зауважити, що адреса сторінки сайту “Твоє місто”, де спростовується фейк, звучить так: “ukrainskyy_sezon_serialu_komisar_reks_znimut_u_lvovi_76244.html”, а ЗМІ вибачилось за те, що спочатку поширило неперевірені дані – тобто у першому варіанті публікації експеримент все ж спрацював. – Platfor.ma).
Головний висновок експерименту: винні не українські журналісти, а редактори та система публікації новин, яку вони створили. Як може журналіст публікувати на день 20 якісних новин? Відповідь – ніяк. Журналістам виставляють норму, вони мусять ганятись за новинами і не мають часу їх якісно перевіряти. Тож ті редактори, які образились на нас за наш експеримент, у першу чергу могли би опублікувати інформацію про те, яка зарплата у журналіста, який веде стрічку новин у їхніх виданнях.
Якщо уявити, що цей фейк був би не про пса і булочки з ковбасою, а про терористів та автомати Калашнікова, то цей експеримент набуває нових фарб. Адже часом достатньо кількох годин, аби розігнати паніку серед людей. А наша “новина” гуляла українськими ЗМІ більше доби. І гуляла би далі, якби одне львівське ЗМІ випадково не дізналось про те, що “Комісар Рекс” у Львові – це вигадка. І це ми мали всього-навсього доступ до Facebook і 9 доларів. А якщо би ми мали мережу ЗМІ з мультимільйонним бюджетом?
Я вважаю, що з результатами цього експерименту мають ознайомитись не тільки українські журналісти, а і європейські, тому що засилля неправдивої інформації – це хвороба сучасної журналістики.
А редакторам українських ЗМІ, які на нас образились, я би порекомендував просто перевірити факти, які ми зазначили в “новині”: причетність Міністерства інформації, 6 мільйонів євро, австрійський фонд і скандальний актор».
Юрій МАРЧЕНКО
Фото з вільних джерел
Прокоментуйте