У 2015 році власні доходи у радах, що увійшли до складу об’єднаних територіальних громад, становили 86,5 млн гривень. Найвагомішим дохідним джерелом був єдиний податок, надходження якого в сумі 32,6 млн гривень забезпечили 38% власних доходів.
Показники акцизного податку та плати за землю становили по 26% затвердженого обсягу доходів на 2015 рік.
Внаслідок змін, внесених до податкового та бюджетного законодавства, інших законодавчих актів у контексті децентралізації, обсяг власних доходів бюджетів об’єднаних громад (без урахування трансфертів) на 2016 рік становить 221,7 млн гривень, що у 2,6 разів більше, ніж у 2015 році.
Основними джерелами наповнення бюджетів об’єднаних громад у
2016 році є:
- податок на доходи фізичних осіб – 130,2 млн гривень або 59 % надходжень загального фонду;
- єдиний податок –15 % власних доходів – 32,3 млн гривень;
- акцизний податок – 11,5 % – 25,5 млн гривень.
У ході реформи значно розширені видаткові повноваження об’єднаних територіальних громад. При розрахунку показників бюджетів об’єднаних громад на 2016 рік враховано базову дотацію в сумі 66,5 млн гривень, освітню субвенцію – 274,2 млн гривень, медичну субвенцію – 137 млн гривень.
У трьох громадах індекс податкоспроможності вищий, ніж по Україні, тому для них передбачено реверсну дотацію.
Місцевим бюджетам передано на фінансування значну частину видатків, що раніше перебувала у компетенції районних бюджетів, внаслідок чого видаткова частина загального фонду бюджетів об’єднаних громад на 2016 рік затверджена у обсязі 697 млн гривень (з урахуванням трансфертів з державного бюджету), що у 8 разів перевищує показник попереднього року (86,5 млн гривень).
Із загального обсягу видатків загального фонду бюджетів об’єднаних громад у 2016 році на фінансування закладів освіти спрямовано
254,8 млн гривень (37 %), охорони здоров’я – 44,9 млн гривень (6 %). Крім цього, на період створення органів влади та передачі майна, передано трансфертів із бюджетів об’єднаних громад до районних (міських) бюджетів в обсязі
215,4 млн гривень, з яких на фінансування середньої освіти – 93,6 млн гривень, лікарень – 77,3 млн гривень.
Але серед 26 новоутворених громад є значні відхилення за спроможністю їх бюджетів. Теребовлянська та Шумська громади за бюджетними та демографічними показниками є одними з найкрупніших в області. У 2015 році бюджети, що увійшли до складу зазначених громад, одержали 12 млн гривень та
6,7 млн гривень доходів загального фонду відповідно.
У 2016 році бюджети зазначених об’єднаних територіальних громад сформовані з значним зростанням: доходи загального фонду з урахуванням трансфертів Теребовлянської громади – 88 млн гривень (у 7 разів більше, ніж у 2015 році); доходи Шумської громади – 70,7 млн гривень (у 10,5 разів більше).
Постановою Кабінету Міністрів України від 16 березня 2016 р. № 200 на формування інфраструктури об’єднаних громад області передбачено 141,6 млн гривень відповідної субвенції. Із них для Теребовлянської громади – майже 15 млн гривень, Шумської – 15,7 млн гривень.
Однією з основних цілей реформи є об’єднання навколо
Чим крупніша громада за територією та кількістю населення, тим вищим є зростання фінансового ресурсу у зв’язку з об’єднанням. При приблизно однакових обсягах доходів у Шумській та Великогаївській громадах у 2015 році, обсяг збільшення ресурсу у 2016 році у Шумської громади – 10,5 рази, у Великогаївської – 4,4 рази.
Джерело: портал “Децентралізація влади”
Фото з вільних джерел
Прокоментуйте