Минулої неділі на Театральному майдані вирували різнобарвні фонтани, вибухали бомби й пахло смаленим та незвіданим — в обласному центрі відбулися IV «Наукові пікніки», що згуртували юних і досвідчених дослідників та мисливців за знаннями.
За словами організаторів, протягом кількагодинного дійства дві сотні учасників з Тернопілля і не тільки продемонстрували півтисячі цікавих експериментів. Серед молодих науковців був і одинадцятикласник Малоходачківської загальноосвітньої школи І—ІІІ ступенів Павло Романишин. Хлопець представив кілька фізичних дослідів.
— Це трансформатор Тесли, який дозволяє проводити різні експерименти зі змінним електромагнітним полем. Наприклад, завдяки трансформатору газорозрядні лампи світяться в руках, — пояснює Павло. — А ось строчник з телевізора, що дає на виході 27 тисяч вольт. Він тут для демонстрації електричного вітру та іскрового розряду.
Зацікавлені відвідувачі зупинялися і біля представників Тернопільської загальноосвітньої школи №30. Вчитель біології Наталія Карпунь та вчитель хімії Оксана Марко разом із учнями пропонували охочим визначити наявність крохмалю у хлібі й картоплі, поглянути на лимон, який не тоне у воді та роздивитися ротовий апарат комара й цвіль у збільшеному розмірі.
— У «Наукових пікніках» беремо участь вперше, і враження у нас дуже позитивні. Бачимо, що попит на наші досліди великий. До них цікаво долучатися не лише дітям, а й дорослим, особливо усім кортить зазирнути в мікроскоп, — зазначає Наталія Вікторівна.
А ось другокласник Тернопільської спеціалізованої школи І—ІІІ ступенів №5 з поглибленим вивченням іноземних мов Тадей Логін долучається до дійства уже втретє. Разом зі своїм дідусем, деканом факультету по роботі з іноземними студентами, доцентом кафедри фізики Тернопільського національного технічного університету імені І. Пулюя Богданом Ковалюком він демонструє відвідувачам досліди, які можна виконати в домашніх умовах.
— Такий експеримент дуже легко зробити. Треба паличку вмочити у мило, а тоді занурити її у мисочку, в якій налиті фарба та молоко. І все, можна створювати свою картину, малювати різні візерунки, — розповідає Тадей про один із дослідів.
Захоплення малих дослідників педагоги сприймали з радістю, адже таким чином учні не лише дізнаються про щось нове, а й отримують стимул і надалі поглиблювати знання.
— Якщо не показуєш дітям досліди, вони вчити хімії не будуть. Нині в семикласників, що почали вивчати цей предмет, одне запитання: коли будемо робити експерименти? Досліди — це найголовніше, якщо їх немає, то й школярам скучно. Їм набридає суцільний матеріал, тому в хімії є практичні, лабораторні. Можемо показати дітям щось наочно, продемонструвати якісь цікавинки. Та найбільше школярі кажуть, що хочуть самі «хімічити», — ділиться досвідом вчитель хімії Тернопільської загальноосвітньої школи №10 Тетяна Павлюк.
Окрім експериментування, під час заходу юні науковці мали змогу відчути себе ще й справжніми рятувальниками — з допомогою начальника державної пожежно-рятувальної частини Юрія Кудринського вони приміряли пожежну каску, оглядали бойовий одяг, апарати на стисненому повітрі. А заодно прислухалися до порад спеціаліста, що робити в тому випадку, якщо, не дай Боже, їхній дослід виявився невдалим та призвів до пожежі.
Фото авторки
Прокоментуйте