КАРТИНИ НА КАРТОНІ

КАРТИНИ НА КАРТОНІ

Більшість робіт виставки «Кульмінація» заслужений художник України Володимир Чорнобай намалював на картонних упаковках. Експозицію цими днями представили в галереї Національно ї спілки художників України в Тернополі.

— Я працюю з картонними упаковками із чотирнадцятого року. Тоді колегаабстракціоніст намалював мій портрет на картоні, який лежав під ногами, бо не мав іншого матеріалу. Для мене картонна упаковка стала виразником того, що малювати можна на всьому, важливо — що малювати. Можливо, цей матеріал трохи не звичний, а на полотні роботи мають солідніший вигляд, але, як на мене, коли твори мають довільні форми, в тому є своєрідна краса. Для того аби показати відмінність між роботами, створеними на різних матеріалах, представив на виставці також кілька полотен, на яких продублював твори на картоні. Тоді, п’ять років тому, був початок роботи із цим матеріалом. Тепер — кульмінація. Кажуть, що наступним має бути фініш, але я відповідаю, що перед тим ще має бути розв’язка, — сміється художник.

 Володимир Чорнобай пояснює, що роботи на картоні — це своєрідний довготерміновий проект, підрозділ «органічних структур». Серед головних тем — роз’їхані жаби та павучки. Пан Володимир каже, що любить працювати із певними масштабними образами.

 — Роз’їхана жаба — це символ українства. Вона або душить, або хоче бути королевою, але для останнього потрібно впіймати стрілу королевича. А ось не здійснені бажання — це саме роз’їхана жаба. Можливо, дещо песимістичний міф, але заснований на правдивих речах. Павучки — це символ комфорту, адже це істоти, що замешкують тільки у сприятливих умовах.

 Одразу навпроти входу в галерею — полотно із розп’яттям. Пан Володимир пояснює, що не вкладає релігійного навантаження в такі зображення, тільки чисто людські, адже кожного не раз розпинає чи то держава, чи то сусід. Спершу цю роботу створив на картоні, а потім продублював на полотні. На іншій роботі — дві постаті, посередині — лев. Співрозмовник пояснює, що це інтерпретація міфу про Самсона й Далілу, намальована на упаковці від Samsunga. Цікаво розглядати твори, звертаючи увагу на те, як задані площини — упаковки та «органічні структури» — накладаючись одна на одну, творити новий простір. Як випадковий об’єкт «обростає» значенням та інтерпретаціями. Так по-іншому сприймаєш червону зірочку — емблему пива поряд із яскраво-зеленою роз’їханою жабою, де-не-де проглядаються зображення, що колись «належали » ящику масла, а тепер постали в абсолютно іншому середовищ і. «Медіум — це і є послання», згадуючи Маршала Маклюена, зрештою, твір мистецтва — це теж медіа.

 Виступаючи на відкритті виставки, художники відзначали самобутн ість і пізнаваність творів Володимира Чорнобая. Так, мистецтвознавець, директор обласного художнього музею Ігор Дуда назвав стиль робіт асоціативним абстрактним експрес іонізмом. Михайло Дирбавка відзначив потужність образів і різноман ітність форми подачі. Марія Білас наголосила на тому, що Володимир Чорнобай показує непопулярні образи, об’єкти, які ми зазвичай не помічаємо, він бачить у природі не тільки стандартне ідеальне та красиве, а всю її різноманітність.

 Анна ЗОЛОТНЮК. Фото авторки.