Ще трохи і попрощаємося із веселою атмосферою зимових свят аж до наступного року. Адже у вівторок відзначатимемо третє і завершальне велике свято різдвяно-новорічного циклу — Богоявлення, або, як кажуть у народі, Йордан, або Водохреща.
Віряни вважають, що саме цей празник засвідчує таїнство Святої Трійці. Адже саме тоді, коли тридцятирічний Ісус прийняв хрещення на річці Йордан, з’явився Бог у трьох іпостасях. Коли Спаситель вийшов на берег, з небес почувся голос Бога-Отця, який назвав Ісуса своїм Сином. Тоді ж на нього зійшов Святий Дух в образі голуба.
Напередодні Водохреща святкується «Голодна кутя», або другий Святий вечір. Увесь цей день люди дотримуються суворого посту. Родини сідають вечеряти, коли вже засяє вечірня зоря. На вечерю подають пісні страви — смажену рибу, вареники з капустою, гречані млинці на олії, кутю та узвар.
А зранку віряни спішать до церкви. Після святкового Богослужіння священики освячують воду. За давньою традицією ця церемонія часто відбувається просто неба, на берегах річок, струмків, озер. У народі вважають, що на Водохреще, з опівночі до опівночі, вода набуває цілющих властивостей і зберігає їх протягом року, лікуючи тілесні й духовні хвороби. Її дають пити тяжкохворим, нею освячують храми, домівки.
Щодо повір’їв наших предків, то до Водохреща жінки намагалися не полоскати у воді білизни, бо «там чорти сидять і можуть вчепитися». Загалом до Йордану протягом всіх свят жінки не ходили по воду, це мали робити лише чоловіки. А от дівчата в посвячену воду клали калину чи коралі і вмивалися, аби щоки були рум’яними. Цього дня добрі господарі уважно спостерігали за погодою. Казали, що якщо під час освячення води йде сніг — добре роїтимуться бджоли і колоситимуться хліба. Коли ж видасться зоряна ніч, то вродяться горіхи і ягоди.
Після Водохреща розпочинався новий весільний сезон, який тривав до Великого посту. Це був час веселощів і дозвілля. Молодь збиралась на вечорниці, сім’ї влаштовували складчини та ходили одне до одного в гості з метою наблизити весну.
Підготувала А. ЗИМНЕНКО
Фото з вільних джерел
Прокоментуйте