— Подивіться, скільки маю заплатити, — схиляється до віконечка каси «Тернопільміськгазу» старенька жіночка і протягує абонентську книжку із записаними показниками. — Щось не можу розібратися з тими цифрами.
— Мені контролер не ті показники записала, — розповідає своєму знайомому один чоловік, прямуючи із зупинки на вулиці Текстильній до «Тернопільобленерго». — Принесли квитанцію про оплату, жінка подивилася і каже: де ж ми стільки насвітили, там і половини не буде з тієї суми!..
Початок місяця — і в адмінприміщеннях електромереж, обл/міськгазах аншлаг. Хтось подає показники, хтось уточнює, скільки ж повинен заплатити за використані кіловати/куби, інший не може розібратися із субсидією, ще інший не втямить, звідки з’явився борг. Ситуацій безліч, людей теж, а відтак — і черги, яким, здається, немає кінця.
Підприємства, які надають послуги з електро- і газопостачання, по-різному розв’язують проблему черг. У ВАТ «Тернопільобленерго», до прикладу, нині акцентують увагу абонентів на інтернет-послугах. На сайті товариства запровадили сервіс «Персональний кабінет». Завдяки йому користувач має змогу не лише подавати показники, а й бачити історію їх подачі й суми до оплати. Також на порталі є розділ «Подача показників». Здійснити оплату за отриману електроенергію можна також в інтернет-режимі або ж у банку.
Для тих, хто не має доступу до інтернету чи не вміє користуватися такими послугами, діють перевірені методи. Це подача показників через скриньку РЕМ, телефон абонентського відділу і поштове відділення. Можна також зателефонувати контролеру. Здійснити оплату доведеться в «Ощадбанку» чи знову ж таки — на пошті.
— У нашому селі люди платять за світло, газ через пошту, більшість так робить, — каже колишній начальник ВПЗ с. Підзамочка, що на Бучаччині, Ольга Пиж. — Дехто приходить у відділення, а в решти листоноші самі збирають необхідні дані. Так що їхати в Бучач мало кому доводиться. Нині ж молодші уже через Інтернет все роблять. І не треба в чергах стояти.
Більш людно в «Тернопільміськгазі». Торік відвідувачів почали відсилати в три черги: якщо спершу люди подавали показники й отримували розрахунок в одному вікні, то згодом довелося нести дані до одного віконечка, отримувати розрахунок в іншому, а в третьому оплачувати.
— Наразі на нашому сайті ми запровадили «Особистий кабінет», де можна подавати показники. Також є відповідна функція на порталі без потреби реєстрації, — розповів заступник голови правління ПАТ «Тернопільміськгаз» Сергій Губиш. — Плануємо ще одну новинку: збір показників через мобільні телефони, аби люди могли телефонувати не зі стаціонарних на мобільні чи навпаки і витрачати більше коштів, а безпосередньо з мобільного на мобільний. У відділенні подати показники можна через скриньки. Загалом же, як показує практика, черги утворюються тому, що люди хочуть прийти і особисто переконатися в точності подачі показників, проведення розрахунків. Багато звертаються щодо розміру субсидій, хоча ми не маємо таких даних.
Фото з вільних джерел