У Тернопільському музичному училищі ім. С. Крушельницької відбулася обласна методична конференція викладачів-бандуристів початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів, організована навчально-методичним кабінетом обласного методичного центру народної творчості.
Конференцію присвятили геніальному українському вченому, письменнику, режисерові, органологу, громадському діячеві, фундатору кобзарства ХХ століття Гнатові Хоткевичу.
Доповідь виголосила відома хоткевичезнавиця, доктор мистецтвознавства, професор Львівської національної музичної академії ім. М. Лисенка Надія Супрун-Яремко.
Саме Гнатові Хоткевичу належить заслуга організації колективної форми бандурного виконавства. У 1919 році він заснував гурток, у 1924-му — капелу кобзарів, 1928-го — зразкову республіканську капелу бандуристів.
Дотичний Г. Хоткевич і до відкриття класів бандури у вищих навчальних закладах Харкова, Києва, Одеси. Він перший сформував типовий оркестр інструментів українського народу за участю бандур. Його перу належить «Підручник гри на бандурі», праця «Музичні інструменти українського народу», яка і донині не втратила свого значення в європейській та світовій органології. Не залишився вчений байдужим до якості самого інструмента. Він, інженер за фахом, сконструював механізм для перемикання, так звані валики, що разом зі збільшенням кількості приструнків значно розширив виражальні можливості бандури.
Якщо до цього додати ще написання творів для неї — як авторських, так і обробок народних пісень, то стає зрозуміло, що роль Г. Хоткевича у розвитку кобзарства виняткова і є великою частиною всієї української культури.
…Відеосупровід доповіді забезпечила викладач училища Ірина Романюк, а музичний — заслужений артист України Дмитро Губ’як. У його руках харківська бандура конструкції В. Герасименка звучала різними барвами: від ніжного піаніссімо до потужного форте в «Невільничому ринку у Кафі» Г. Хоткевича. Від розповідних інтонацій у «Думі про козака Голоту» (мелодія Г. Хоткевича) до могутнього гліссандо на фортіссімо, що передає яскраву динаміку й емоційну напругу твору.
На конференції виступило також тріо бандуристок «Оріанна» — професійний колектив у складі Юлії Рудницької, Ірини Губ’як і Наталії Коваль. Вони виконали програму із трьох блоків: колядки, авторські твори, обробки українських народних пісень.
Над організацією та проведенням конференції працювали викладач-методист музичного училища ім. С. Крушельницької О. О. Козій і завідувач навчально-методичного кабінету З. І. Гірняк.
М. ЧАГАРИН,
методист навчально-методичного кабінету.
Фото з вільних джерел
Прокоментуйте