САМЕ ТАКОЮ МАЄ БУТИ ЕКСТРЕНА МЕДИЧНА ДОПОМОГА ТЕРНОПІЛЬЩИНИ, ОБІЦЯЮТЬ В ОБЛАСНОМУ УПРАВЛІННІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я. АДЖЕ В ТЕРНОПОЛІ СТВОРИЛИ НОВУ ДИСПЕТЧЕРСЬКУ СИСТЕМУ ШВИДКОЇ ДОПОМОГИ, ЯКА ОПЕРАТИВНІШЕ РЕАГУЄ НА ВИКЛИКИ ПАЦІЄНТІВ. ВІДКРИТТЯ ОПЕРАТИВНО-ДИСПЕТЧЕРСЬКОЇ СЛУЖБИ ОБЛАСНОГО ЦЕНТРУ ЕКСТРЕНОЇ МЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ТА МЕДИЦИНИ КАТАСТРОФ ВІДБУЛОСЯ МИНУЛОГО ТИЖНЯ ЗА УЧАСТЮ ВИКОНУВАЧКИ ОБОВ’ЯЗКІВ МІНІСТРА ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ УЛЯНИ СУПРУН.
Диспетчерський центр, який відкрили в Тернополі на вулиці Рєпіна, 11, буде єдиним в області. Йому підпорядковуватимуться всі бригади швидкої допомоги Тернопільщини. Із листопада нова система офіційно розпочала роботу на території Тернополя і Тернопільського району. До кінця року до цієї системи підключать всі райони області. Суть проекту полягає в тому, що всі виклики екстреної медичної допомоги, які надходять від жителів області, прийматимуть в одній диспетчерській. Раніше їх приймали в кожному районному центрі окремо. У єдиному диспетчерському центрі працівники визначатимуть, яка бригада швидкої допомоги найближча до місця виклику. Після цього на планшет лікарю «швидкої» надходить інформація про пацієнта, водію — координати маршруту.
За словами начальника управління охорони здоров’я Тернопільської ОДА Володимира Богайчука, над проектом працювали упродовж року, від січня проводили його тестування й уже півроку він функціонує.
— Проект вдалося реалізувати із залученням коштів Державного фонду регіонального розвитку, — зазначив Володимир Богайчук. — Сума проекту становить 7 мільйонів 600 тисяч гривень.
Директор центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Михайло Джус зауважив, що диспетчерський центр — це станція, через яку приймають виклики й передають бригадам швидкої допомоги. У центрі працюють диспетчери з прийому викликів, диспетчери напрямку, старший лікар, лікар-консультант, медичний реєстратор.
— Диспетчер з прийому викликів відповідає на дзвінки, вносить дані про пацієнта, відтак автоматично передає інформацію диспетчерові напрямку, — розповідає Михайло Джус. — Той своєю чергою «прив’язує» цей виклик до найближчої бригади «швидкої» та веде її до місця призначення. Лікар-консультант надає допомогу пацієнтам, до яких немає потреби виїжджати, а необхідна лише консультація. Також в його обов’язки входить пояснити людині, що треба робити до приїзду карети екстреної допомоги.
Михайло Джус зазначив, що внаслідок таких змін відбудеться нівелювання районів. Наприклад, якщо виклик надходить від людини, яка проживає у Збаразькому районі, однак село розташоване неподалік Лановецького району, то на виклик виїде найближча з бригад. І неважливо, з якого вона району. Це покращить і якість, і оперативність роботи екстреної допомоги.
Лідія Бурдаш уже кілька років працює в центрі екстреної медичної допомоги. Жінка розповідає, що внаслідок запровадження проекту змінилася суть прийому викликів. Її обов’язком є відсилати бригади «швидких» на місце виклику.
— На екрані комп’ютера є карта, на якій бачу, де зараз та чи інша бригада швидкої допомоги, — каже Лідія Бурдаш. — Карету, яка розташована найближче, скеровую на виклик. Як на мене, перевагою проекту є те, що ми можемо значно швидше обслуговувати людей. Нам потрібно не більше однієї хвилини, щоб направити найближчу бригаду до пацієнта.
Директор компанії «Протекшн-груп», котра розробляла програму, Олесь Сірант, розповів, що система відображає номер, з якого здійснюють виклик. Якщо із цього номера будуть повторні звернення, то формуватиметься база даних пацієнта, що дасть змогу надавати допомогу оперативніше. Адже диспетчери вже матимуть потрібну інформацію, а саме стать, вік, адресу тощо.
Аби оцінити переваги та недоліки нової диспетчерської системи, до Тернополя прибула виконувачка обов’язків міністра охорони здоров’я Уляна Супрун. Вона поспілкувалася із працівниками диспетчерської, перевірила, як добре вони знають свою роботу та пересвідчилася, чи всі вміють користуватися новою програмою.
— Диспетчерська система — це найважливіша ланка екстреної медичної допомоги, — зазначила Уляна Супрун. — Це перший голос, який ви чуєте в телефоні, коли дзвоните на «103». Якщо ця людина не відповість на дзвінок, неправильно внесе інформацію, не передасть її на бригаду «швидкої», то пацієнтові не нададуть допомоги. Тому цей виклик найважливіший. Я хочу подякувати Тернопільській області, що відважилася створити зовсім нову українську систему. Вона є найкращою з тих, які сьогодні функціонують в Україні. Адже дає можливість переключитися на «112», співпрацювати поліції, пожежникам і медикам. Думаю, що ця система дуже швидко пошириться всіма областями України. І ми матимемо єдину національну диспетчерську систему.
Міністр перед тим, як завітати на відкриття диспетчерського центру, навідалася в Тернопільський державний медичний університет ім. І. Я. Горбачевського, спілкувалася із представниками кафедри невідкладної та екстреної медичної допомоги.
— Ми співпрацюємо з медичним університетом для того, щоб Тернопіль став центром підготовки професіоналів, які працюють в екстреній медичній допомозі, — зазначила Уляна Супрун. — Це навчання і для диспетчерів, і для водіїв, і для фельдшерів, і для лікарів бригад та відділів екстреної медичної допомоги в лікарнях. Тернопільська область стане центром нової організації екстреної медичної допомоги.
На фото авторки: Олесь СІРАНТ ознайомлює із програмою Уляну СУПРУН; Лідія БУРДАШ — диспетчер центру.