Три роки тому на мій мобільний телефон надійшло повідомлення про те, що в рамках акції я стала власницею автомобіля Chevrolet. Мовляв, вітаємо, детальніша інформація за вказаним номером і на сайті відомого автовиробника. По телефону мені запропонували терміново заплатити 1% від суми вартості авто як податок. Це мене одразу насторожило. Я негайно зв’язалася зі своїми київськими колегами, які виявили, що сайт фейковий і за вказаною адресою розташована зовсім інша фірма, а Chevrolet вже зняли з виробництва.
Не думала, що доведеться вдруге мати справу із зловмисниками. Днями надійшло повідомлення такого змісту: «Ваша карта банку буде заблокована банком. Терміново пройдіть авторизацію або зателефонуйте: +38(044)229-82-13». Звернула увагу на номер відправлення +38(073)211-57-97, що й викликало підозру. Однак вирішила «пограти» із так званими представниками банку. Зателефонувала на стаціонарний телефон. Мені відповіли, що зараз перетелефонують. Представившись Максимом із служби безпеки «ПриватБанку», аферист намагався довідатися у мене будь-яку інформацію про картку, нібито для того, щоб її ідентифікувати. Не отримавши потрібної відповіді, так званий Максим наполягав негайно підійти до банкомата, зателефонувати йому на визначений номер, а далі — за схемою, яку він запропонує. До того ж наголосив: у банк не звертатися.
Я вирішила зайти у відділення «ПриватБанку», що неподалік редакції. Про отримані SMS і телефонні розмови повідомила керівника відділу Андрія Назарківа. Діяла за його вказівками, вивівши шахраїв на чисту воду. Пізніше ситуацію прокоментував керівник регіонального прес-офісу «ПриватБанку» в області Олександр Жильцов.
— На жаль, в Україні спостерігається сплеск шахрайства щодо користувачів банківських карток. Аферисти, використовуючи номери різних мобільних операторів, розсилають повідомлення з текстом нібито від банку. Ця ситуація досить типова. У більшості випадків кардінгу, а цей метод шахрайських дій найбільш популярний, розрахунок зловмисників саме на те, що клієнт банку сам повідомить необхідну інформацію: PIN-код, CVV-код, динамічний пароль з SMS чи особисто перекаже гроші за вказаними реквізитами. Зателефонувавши вам як клієнту, шахраї попросили підійти до банкомата, начебто для проведення процедури ідентифікації та запропонували отримати бонус від одного з національних мобільних операторів. Для отримання «грошового бонусу» вам необхідно було зняти кошти з власної картки та поповнити один із рахунків, котрі вказували шахраї у телефонній розмові. Внаслідок цього ви мали б отримати на власну картку бонус від мобільного оператора. Схема звична та зовсім нелогічна, адже наразі жодної подібної акції немає. На щастя, скориставшись порадами працівників банку, ви не здійснили перерахування, а номери телефонів шахраїв передали у службу безпеки банку для проведення службової перевірки. Проте більшість клієнтів все-таки потрапляють на гачок шахраїв.
Тож, аби не стати жертвою подібного злочину й уникнути шахрайських пасток, банк рекомендує дотримуватися правил безпеки. Насамперед варто пам’ятати, що банк ніколи не буде телефонувати клієнтові для уточнення будь-яких даних. Якщо до вас таки зателефонували та пропонують у телефонному режимі надати якісь дані — негайно покладіть слухавку та зверніться у найближче відділення банку або самі зателефонуйте у банк за номером 3700. Усі дзвінки, які надходять з «ПриватБанку», фіксуються та записуються.
Не варто також встановлювати на карту ПІН-код, що складається із цифр, які йдуть підряд, а також дату свого народження, тому що подібні комбінації легко підібрати. Не рекомендують захищати всі свої платіжні картки одним ПІН-кодом. ПІН-код потрібно запам’ятати або зберігати окремо від платіжної картки в місці, недоступному для третіх осіб, у тому числі родичів.
Для зарахування коштів на картку вам або вашому діловому партнеру треба знати лише номер карти. Категорично заборонено надавати дані про термін її дії, ПІБ матері, CVV-код, код з SMS, щойно отриманої з банку, комбінації цифр, пароль у «Приват24». Інтернет-банком варто користуватися тільки на офіційних сайтах. Не переходьте на сайт із повідомлень у електронній пошті, а особливо, коли вас просять змінити пароль входу. У жодному разі, за будь-яких обставин нікому не розголошуйте паролі.
Уникайте вказувати в оголошеннях ті номери мобільних, на який ви отримуєте SMS-повідомлення про рух коштів. Використовуйте інший номер, який не прив’язаний до ваших банківських карток. Для здійснення фінансових операцій через Інтернет або для оголошень візьміть у банку іншу картку і тримайте на її балансі невелику суму.
Марія МАЙДАНЮК.
смт Гусятин.
Фото з вільних джерел