У лютому цього року мій рідний брат, інвалід I групи, якось пошкодив стаціонарний телефон у нашому спільному помешканні, і ми залишилися без телефонного зв’язку. З цього приводу я в березні звернулася у відділення «Укртелекому», розташоване в Почаєві.
Потім кілька разів зверталася в їхню контору у Кременці. Вони обіцяли допомогти, але ніхто від них до мене так і не з’явився.
Щоб не платити за непрацюючий телефон, я 13 червня подала заяву про його відключення. Інтернетом у цей період ми не користувалися. Через кілька днів до мене прибув представник «Укртелекому» і замінив зіпсований телефонний апарат на новий, придбаний за мої кошти. 17 червня я подала заяву про підключення телефону. Моя заява була задоволена, однак з першого липня наш телефон знову відключили. Пояснили, що я в червні не сплатила 319 грн за послуги «Укртелекому». На нині сума заборгованості начебто зросла до 606 грн.
Невже я повинна платити за послуги, які мені не надавалися? (П. Горевич, м. Почаїв Кременецького району).
Телефонний зв’язок надається відповідно до законодавства та за умови укладення договору між оператором, провайдером телекомунікацій і споживачем таких послуг (стаття 63 Закону «Про телекомунікації», далі ─ закон). У цій ситуації ви вважаєтеся споживачем, а «Укртелеком» ─ оператором. Під час замовлення чи отримання телекомунікаційних послуг споживачі мають право на: безоплатне отримання від оператора вичерпної інформації щодо змісту, якості, вартості і порядку надання таких послуг; своєчасне та належне їх отримання. За особистим зверненням споживача нарахована до оплати сума повинна бути розшифрована оператором із зазначенням номера абонента, якого викликав споживач, виду послуги, часу початку і закінчення кожного сеансу зв’язку, обсягу наданих послуг, суми коштів до сплати за кожний сеанс зв’язку (пункти 6, 7, 16 частини 1 статті 32 закону).
Споживачі під час замовлення чи отримання послуг мають право на невнесення абонентної плати за весь час пошкодження телекомунікаційних мереж і технічних засобів, якщо: таке пошкодження призвело до тимчасового припинення надання послуг; оператором, провайдером були порушені граничні строки усунення пошкодження; воно виникло не з вини споживачів.
Дата реєстрації оператором, провайдером відповідної заяви споживача (усної чи письмової) є початком строку, з якого виникає право на невнесення абонентної плати. Про це йдеться в підпункті 27 пункту 35 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою КМУ від 11 квітня 2012 р. №295 (далі ─ правила). У разі неусунення пошкодження телекомунікаційної мережі, яке унеможливило доступ абонента до послуги або знизило до неприпустимих значень показники якості послуг понад одну добу із зафіксованого моменту подання абонентом відповідної заяви, абонентна плата не нараховується за весь період пошкодження (пункт 40 правил). Оператор, провайдер не несе відповідальності перед споживачем за ненадання або неналежне надання послуг у разі несанкціонованого втручання в роботу телекомунікаційних мереж, пошкодження абонентської проводки або лінії, викрадення телекомунікаційного обладнання чи пошкодження зловмисниками лінійних та станційних споруд (підпункт 2 пункту 41 правил). У разі коли протягом місяця після зазначеного в попередженні строку оплати підтвердження про погашення заборгованості не надійшло, оператор телекомунікацій має право припинити надання послуг та письмово повідомити про це абонентові (пункт 117 правил).
Отже, за відключений у встановленому порядку телефон платити не треба. Складніше, коли телефон був пошкоджений споживачем, не працює, але ще не відключений. Законодавство про надання послуг телефонного зв’язку містить чимало суперечливих правових норм. Їх можна тлумачити по-різному. Щоб цього не сталося, між оператором телекомунікацій і споживачем таких послуг укладається відповідний договір, в якому зазначаються конкретні права та обов’язки сторін. Копії такого договору ви не надали.
У вашому випадку можна звернутися з письмовою заявою у відділення «Укртелекому», щоб вони розшифрували нараховану до оплати суму із зазначенням номера абонента, якого викликав споживач, виду послуги, часу початку і закінчення кожного сеансу зв’язку, обсягу наданих послуг, суми коштів до сплати за кожний сеанс зв’язку. В цій заяві варто запропонувати оператору, щоб той повідомив, чому були порушені граничні строки усунення пошкодження вашого телефону. Згадані строки обумовлюються в договорі.
Після отримання відповіді можна подати скаргу до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації. Її адреса: 01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 22. Телефон відділу по роботі із споживачами та зверненнями громадян ─ 044-278-10-15. Крім того, можна звернутися до суду.
Орест ЗВАРИЧ,
юрист газети
Фото з вільних джерел
Прокоментуйте