З першого вересня українські школярі почали здобувати знання за оновленими навчальними програмами. Всі обговорюють ці зміни, серед яких — відміна вивчення творчості радянських письменників, таблиця множення без зазубрювання і написання есе вже у третьому класі. За словами міністра освіти і науки України Лілії Гриневич, усі зміни спрямовані на розвантаження програми початкової освіти і досягнення кращих результатів навчання. То що там, в оновленій програмі?
Насамперед, вчителі тепер не працюватимуть за встановленим розподілом годин, відтак не зобов’язані вичитувати ту чи іншу тему стільки, скільки передбачено програмою. Те, що учні засвоїли швидше, не доведеться повторювати знову і знову. А тему, з якою клас не впорався за відведені на неї години, можуть вивчати далі. Відтепер це вирішує вчитель. Педагоги не зобов’язані виконувати різноманітні формальні вимоги, які тільки обтяжували їхню роботу і не давали можливості вільно працювати. Сюди належить право самостійно обирати колір ручки для перевірки зошитів. Також учителі не будуть рахувати, чи правильну кількість клітинок відступив учень на початку абзацу або між словами. І таких дрібниць чимало.
Відповідно до оновлених програм школярі не читатимуть на швидкість. Основне, на що акцентуватимуть увагу, то це на якості і виразності читання. Адже в кожної дитини різний темп мовлення, а швидкість прочитання не є найважливішим критерієм оцінювання здібностей учня.
Тепер школярам не доведеться читати і творів радянських письменників, адже їх вилучили з програми. Натомість додали сучасних: Тараса Прохаська, Ірен Роздобудько, Івана Андрусяка та інших. До того ж уже в третьому класі діти вчитимуться висловлювати власні думки — їм доведеться писати есе. Змінили також тематику слів, які вивчатимуть школярі, їхній перелік осучаснили.
Прийшов час, коли «вірш» під назвою «Таблиця множення» не доведеться розповідати напам’ять. Тепер акцентуватимуть на розумінні сутності множення і володінні обчислювальною навичкою множити. Отже, відходить у минуле «7 на 8 дорівнює 56, але чому — не знаю».
Цікавим нововведенням є вивчення іноземної мови, як рідної. В чому це полягає? Кожна дитина спершу вчиться розмовляти, а лише потім писати. Так повинно бути і з вивченням будь-якої іншої мови. Чомусь попередні роки на це ніхто не звертав уваги. І вже у першому-другому класах діти чудово вміли написати cat, dog, pen, pencil, а от застосувати ці слова в мовленні було нелегко. Тепер усе навпаки: у першому семестрі першого класу діти лише розмовлятимуть, а писатимуть — у другому.
У програми таких предметів, як фізкультура і музика, також внесли зміни. Відтепер нормативи скасовані. Натомість діти матимуть більше активних ігор на співпрацю і взаємодопомогу. А музика збагатилася сучасними авторами.
Але чи на користь дітям і вчителям такі зміни. Своїми думками щодо цього поділилася вчителька молодших класів Тернопільської спеціалізованої школи I—III ступенів №5 із поглибленим вивченням іноземних мов Віра Олексіївна Величко.
— Моє ставлення до нововведень у початковій освіті позитивне, оскільки це полегшить навчання для дітей, — стверджує Віра Величко. — Але тільки в тому разі, коли змін будуть дотримуватися і виконуватимуть усе так, як подало Міністерство освіти і науки України. Побоююсь, що деякі вчителі працюватимуть за старою системою, бо так звикли. Також вважаю, що варто змінити й підручники, тому що деякі вчителі можуть не брати до уваги те, що певні теми, наявні у книжці, з програми виключені, і пропускати їх не будуть. Багато з них уже говорять, що в підручниках усе взаємопов’язане — і це ускладнює навчання.
Отже, перехід освітньої системи на нову платформу полягає насамперед у тому, аби навчити дитину застосовувати свої знання на практиці, а не просто розповісти на уроці зазубрене вдома. Але чи кожен учитель зможе відійти від застарілих освітніх правил і вийти на новий сучасний рівень освіти? Час покаже.
Фото з вільних джерел
Прокоментуйте