Запорукою демократичного, стабільного розвитку держави є громадянське суспільство. Чим вищий рівень його розвитку, тим кращими є умови та можливості для самореалізації громадян, захисту їхніх інтересів та прав, впливу на владу та контролю за її діяльністю. В Україні сьогодні відбувається поступовий процес становлення громадянського суспільства. Проте складні соціально-економічні, політичні, воєнні виклики, що постали перед Україною, вимагають об’єднання, координації та посилення зусиль усього суспільства для їх подолання.
Сьогодні важливо не лише декларувати ідею об’єднання, а й втілювати її в життя. Одним із прикладів її практичного впровадження є проект, спрямований на активізацію та консолідацію громадянського суспільства всієї України, який реалізується Спілкою української молоді в країні за підтримки «Національного фонду демократії» (США). Учасниками проекту стали 30 педагогів із різних регіонів держави. Тернопіль у цьому проекті представляє авторка цієї публікації.
Тричі протягом літа учасники проекту збирались у Чернігові на тренінги, які дали їм можливість ближче познайомитися, навчитися працювати в команді, знаходити шляхи виходу з конфліктів, опанувати активні методи роботи з дітьми і молоддю. У результаті тренінгів було започатковано спільні міжрегіональні проекти.
Наш проект спрямований на залучення студентської молоді до суспільно значущої діяльності та її консолідацію навколо розв’язання проблем, що існують у молодіжному середовищі. Цей задум знайшов відображення у його назві — «Школа молодіжної активності».
Студентство завжди було найпрогресивнішою частиною суспільства, проте останнім часом спостерігається втрата інтересу молодих людей до суспільного життя. І на це є об’єктивні причини. Ускладнення соціально-економічного становища в країні, продовження військових дій на сході, відсутність реальних реформ і політична криза призводять до втрати молоддю ідеалів, соціальної перспективи та інтересу до суспільного життя і політики. Важливо, щоб молодь не була байдужою, брала активну участь у громадському житті.
«Школа молодіжної активності» об’єднала 60 студентів із Тернополя, Чернігова, Дніпропетровська та Кременчука. Вони отримали можливість познайомитись зі своїми однолітками з інших регіонів, поспілкуватись на теми, які їх хвилюють, взяти участь у тренінгах із формування активної громадянської позиції. У кожному з навчальних закладів-учасників проекту студенти провели соціологічне опитування, результати якого засвідчили, що найбільше сучасне студентство турбує питання працевлаштування — на це вказали 72 відсотки респондентів.
У рамках проекту відбувалися зустрічі із представниками громадського сектору та місцевої влади у сфері молодіжної політики. На них обговорювали права, ризики та можливості працевлаштування студентів і випускників, визначали можливі стратегії розв’язання проблеми безробіття серед молоді на місцевому та загальнодержавному рівнях.
Найскладнішою частиною проекту було планування та реалізація у кожному з регіонів-учасників соціальних ініціатив щодо подолання проблеми безробіття молоді. Проте й з цим завданням учасники успішно впорались. Так, студенти ТНПУ імені В. Гнатюка спеціальності «Соціальна робота» проводили з безробітною молоддю тренінги з формування навичок ефективної самопрезентації. Студенти Чернігівського національного технологічного університету створили соціально-інтерактивний театр, який висвітлює проблеми безробіття. Дніпропетровські студенти провели флешмоб із закликом модернізувати службу зайнятості, а кременчуцькі — опановували секрети успішного проходження співбесіди з роботодавцями.
Сподіваємося, що найближчим часом з’явиться більше ініціатив, завдяки яким наше громадянське суспільство стане більш консолідованим, сильним і спроможним долати виклики.
Надія ГОРІШНА,
доцент кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи ТНПУ ім. В. Гнатюка.
Фото з вільних джерел
Прокоментуйте