СЬОГОДНІ РЕКЛАМА ПОВНІСТЮ ЗАПОЛОНИЛА ІНТЕРНЕТ-ПРОСТІР. ТІЛЬКИ І ВСТИГАЄ НАЇВНИЙ КОРИСТУВАЧ ВЛОВИТИ ОКОМ: «ЦІЛКОВИТЕ СХУДНЕННЯ!», «ЗАБУДЬТЕ НАЗАВЖДИ ПРО ГІПЕРТОНІЮ!», «ВИ ПОЗБУДЕТЕСЯ ЗМОРЩОК ЗА КІЛЬКА ДНІВ!» ЩО Ж НАСПРАВДІ ПРИХОВУЄ ЗАМАНЛИВА РЕКЛАМА В МЕРЕЖІ І ЧИ ПОТРІБНО ЇЙ ВІРИТИ?
Як тільки інтернет-користувач виконає функцію «переходу» за посиланням на який-небудь інтернет-сайт — одразу у вічі впаде величезна кількість реклами та спаму. Більша частина поціновувачів онлайн-простору (переважно тих, хто вже обпікся на рекламі чи не йме віри у диво-зцілення) не «ведуться» на заманливі пропозиції купити товар.
Звичайно, користувач може по-різному ставитися до нав’язливої інтернет-реклами, проте банерні щити все ж чудово виконують свою роль. Люди, які хворіють чи хочуть покращити естетичний вигляд «храму душі», починають мимоволі замислюватися: «А раптом цей засіб справді допоможе?»
У статті 7 Закону України «Про рекламу» мовиться про те, що «основними принципами реклами є: законність, точність, достовірність, використання форм та засобів, які не завдають споживачеві реклами шкоди». Насправді ж, часто трапляється навпаки — з усіх зазначених вимог рекламодавець може не дотримуватися жодної.
За словами 24-річного тернопільського копірайтера Катерини Святенької, будь-яка реклама покликана створювати певний попит на товар, розповідаючи про нього якомога більшій кількості людей.
— Важливим у такій інтернет-рекламі є охоплення цільової аудиторії та частота поширення її, — каже Катерина. — Чим більше і частіше буде висвітлено банер, тим краще люди його запам‘ятають і захочуть придбати саме цей товар. Часто «гості» справді ведуться на мережеву приманку: натискають на банер, переходять за кількома посиланнями на інші сайти. Там читають цікаву історію про диво-зцілення, вигадані життєві історії і вирішують придбати чудо-товар. Лише після кількаразового застосування продукції та відсутності очікуваного ефекту зцілення ми переконуємося, що нас обдурили.
Про негативний вплив інтернет-реклами розповіла і 46-річна тернополянка Олександра Мазур: «Не ведіться на інтернет-приманки, адже через Інтернет нам «впарюють» непотріб. Виробники товарів «миттєвого» одужання чи схуднення успішно користуються тим, що багато хто з нас у боротьбі за досконалу фігуру готовий використовувати будь-які методи, але тільки не спорт і правильне харчування. Перед тим, як повірити інтернет-рекламі і щось купувати, задумайтеся: чи варто ризикувати своїми грошима? Жодна реклама ніколи не дасть ніякої гарантії, що ви «не потрапите» на гроші».
Щоб «відрізати» докучливі банери, «пре-роли» і «поп-апи», програмісти радять встановлювати для браузера плагіни, на зразок AdBlock. Проте ніякі плагіни вас не врятують від необдуманих покупок, якщо самі не зрозумієте, що насправді ховається за яскравою розрекламованою обгорткою.
Отже, щоб захистити себе від маніпулятивного впливу реклами, психологи пропонують кілька простих, але цілком дієвих прийомів. Насамперед, будьте упередженими. Завжди пам’ятайте, що мета будь-якої реклами — змусити вас щось купити. Не вірте рекламним обіцянкам на слово. Щоразу, коли чуєте епітети на кшталт «найдешевший», «найкращий», «найвигідніший», шукайте у рекламному тексті відповіді на запитання: чому? Наприклад, чому товар якоїсь фірми найдешевший і водночас найкращий, чи можливе таке поєднання? Читаючи зворушливі історії про дивовижне видужання, ніколи не забувайте, що перед вами виливають душу зовсім не випадкові люди чи експерти, а професійні «казкарі». І найголовніше, не забувайте читати відгуки користувачів. Зазвичай люди залишають в Інтернеті скарги на той чи інший товар. Тож перед тим, як щось замовляти, завжди користуйтеся досвідом інших покупців.
Анна СЕМЕНКІВ,
студентка ІІ курсу факультету філології та журналістики ТНПУ ім. В. Гнатюка.
Фото з вільних джерел
Прокоментуйте